The Strategic Role of Muslim Entrepreneurs in Promoting Sharia Economic Growth

Authors

  • Davi Rahmad Aldi Alamsyah STAI AN-NAJAH INDONESIA MANDIRI SIDOARJO

Abstract

This research aims to understand the strategic role of Muslim entrepreneurs in developing the sharia economy. Muslim entrepreneurs have a strong moral and social responsibility in encouraging economic growth based on sharia principles. In an economy based on Islamic values, honesty, fairness, and transparency have a significant role. Through a qualitative approach, this study analyzes the roles and challenges faced by Muslim entrepreneurs and their contribution to the sharia economy in Indonesia. The results of the study show that Muslim entrepreneurs play an important role in providing job opportunities, expanding sharia-based markets, and building a sustainable economy. However, there are challenges in the form of market competition and a lack of adequate understanding of sharia economics among the public.

 

Keywords : Muslim Entrepreneurs, Sharia Economic Growth, Sharia Economic Literacy

References

Afrianty, Nonie, Desi Isnaini, And Amimah Oktarina. "Lembaga Keuangan Syariah." (2019).

Aidid, Sayyid Muhammad Yusuf. "Mewujudkan Al-Madinah Al-Fadilah Dalam Naungan Washatiyah Al-Islam Melalui Nilai-Nilai Pancasila." Indonesia Dalam Pusaran Disrupsi Global 155 (2022).

Aisyah, Siti Femilivia. "Etika Bisnis Islam: Implementasi Prinsip Keadilan Dan Tanggung Jawab Dalam Ekonomi Syariah." El-Iqthisady: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah (2024): 49-61.

Al Arif, M. Nur Rianto. Analisis Pengaruh Industri Halal Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia 2013-2021. Bs Thesis. Perpustakaan Feb Uin Jakarta.

Al Mustaqim, Dede. "Strategi Pengembangan Pariwisata Halal Sebagai Pendorong Ekonomi Berkelanjutan Berbasis Maqashid Syariah." Ab-Joiec: Al-Bahjah Journal Of Islamic Economics 1.1 (2023): 26-43.

Chrysnaputra, Rudhy Dwi, Wahyoe Pangestoeti, And Mochammad Yusuf Wijaya. "Peran Dan Fungsi Kewirausahaan Islam Dalam Pembangunan Ekonomi Indonesia." Al-Iqtishod: Jurnal Ekonomi Syariah 3.1 (2021): 28-48.

Chrysnaputra, Rudhy Dwi, Wahyoe Pangestoeti, And Mochammad Yusuf Wijaya. "Peran Dan Fungsi Kewirausahaan Islam Dalam Pembangunan Ekonomi Indonesia." Al-Iqtishod: Jurnal Ekonomi Syariah 3.1 (2021): 28-48.

Fitria, Tira Nur. "Kontribusi Ekonomi Islam Dalam Pembangunan Ekonomi Nasional." Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 2.03 (2016).

Fitriani, Desita, And Fauzatul Laily Nisa. "Analisis Praktek Larangan Maysir, Gharar, Dan Riba Dalam Asuransi Syariah Di Indonesia." Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik 1.3 (2024): 181-190.

Hamid, Abdul, And Muhammad Kamal Zubair. "Implementasi Etika Islam Dalam Pemasaran Produk Bank Syariah." Balanca: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam 1.1 (2019): 16-34.

Hamidah, Raisa Aribatul, Et Al. "Peran Komunitas Pengusaha Muslim Dalam Mengembangkan Bisnis Syariah Di Tengah Pandemi Covid-19 (Studi Kasus: Jogja Muslimah Preneur)." Bisnis: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam 9.2 (2021): 225.

Hasan, Muhammad, And Muhammad Azis. "Pembangunan Ekonomi & Pemberdayaan Masyarakat: Strategi Pembangunan Manusia Dalam Perspektif Ekonomi Lokal." (2018).

Imronah, Ainul, And Fahmi Nursidik. "Peran Komunitas Gerakan Tanpa Riba Terhadap Perkembangan Pengusaha Muslim Di Kecamatan Majenang, Kabupaten Cilacap." Ekobis Syariah 6.1 (2022): 1-6.

Mardiana, Rusmiati, Riska Yani, And Novy Andiny. "Peran Fintech Syariah Dalam Mendorong Kewirausahaan Dan Umkm Berbasis Syariah." Research Accounting And Auditing Journal 1.1 (2024): 19-25.

Milati, Fitria Atik. Pengaruh Strategi Bisnis Dengan Penerapan Ekonomi Syariah Sebagai Variabel Moderasi Di Dalam Keberhasilan Penjualan Online Pengusaha Muslim Umkm Di Kota Semarang. Diss. Universitas Islam Sultan Agung, 2022.

Mukminin'azmi, Harridhi, Et Al. "Komunitas Pengusaha Muslim: Pengaruh Motivasi Berwirausaha, Dukungan Finansial Dan Peluang Pasar Terhadap Niat Berwirausaha." Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah 4.5 (2022): 1445-1463.

Musta’in, Muhammad Mudjib, Et Al. "Ekonomi Kreatif Berbasis Digital Dan Kemandirian Masyarakat Era Society 5.0." (2022).

Nurjati, Eka. "Peran Dan Tantangan E-Commerce Sebagai Media Akselerasi Manajemen Rantai Nilai Produk Pertanian." Forum Penelitian Agro Ekonomi. Vol. 39. No. 2. 2021.

Probosiwi, Ratih. "Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Dalam Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat (Corporate Social Responsibility In Public Welfare Enhancement)." Socia: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial 13.2 (2016).

Putri, Giska Julia Eka, Et Al. "Problematika Eksistensi Modal Ventura Syariah Di Indonesia Dan Perbedaan Lembaga Pembiayaan Modal Ventura Dengan Lembaga Pembiayaan Lainnya: Giska Julia Eka Putri*, Muhamad Nurcholis Saputra, Mutiara Retno Lestari, Singgih Riki Awan, Fadila Ratna Amalia." Jisosepol: Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi Dan Politik 2.2 (2024): 165-172.

Raharjo, Raharjo, Et Al. Pendidikan Karakter Membangun Generasi Unggul Berintegritas. Pt. Sonpedia Publishing Indonesia, 2023.

Ranggayoni, Silvi. Peran Pasar Tradisional Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Pedagang Menurut Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Pasar Ulee Kareng Di Kota Banda Aceh). Diss. Uin Ar-Raniry, 2023.

Rizqullah, M. Syakir. Peran Dan Strategi Komunitas Dalam Pemberdayaan Pengusaha Muslim Sektor Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kota Jambi. Diss. Ekonomi Islam, 2022.

Rosyidah, Eva, And Khusniati Rofiah. "Etika Bisnis Islam: Pendekatan Siklus Ekonomi Dan Praktik Bisnis Syariah Dalam Ekspansi Waralaba Industri Retail." Jurnal Syntax Admiration 5.5 (2024): 1438-1454.

Sari, Sherin Puspita. "Pengembangan Ukm Dalam Ekonomi Berbasis Islam Sme Development In An Islamic Based Economy." Inovasi Ekonomi Dan Bisnis 6.1 (2024).

Sungkawaningrum, Fatmawati, And Amin Nasrullah. "Eksplorasi Peran Perbankan Syariah Dalam Memajukan Industri Halal Di Sektor Makanan Halal." (2019): 32-48.

Suri, Amillia Atika, And Agista Berliana. "Analisis Pembiayaan Umkm Pada Bank Syariah Sebagai Upaya Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, Menengah (Umkm) Di Indonesia." Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan 3.2 (2023): 850-863.

Thoyib, Armanu, Et Al. Entrepreneur Muslim: Kekuatan, Tantangan, Dan Keberlanjutan Bisnis. Universitas Brawijaya Press, 2023.

Uhai, Sabalius, Tono Mahmudin, And Irra Chrisyanti Dewi. "Pariwisata Berkelanjutan: Strategi Pengelolaan Destinasi Wisata Ramah Lingkungan Dan Menguntungkan." (2024).

Winarno, Budi. Globalisasi: Peluang Atau Ancaman Bagi Indonesia. Erlangga, 2008.

Yahya, Wardah, Et Al. "Analisis Pemahaman Pengusaha Muslim Terhadap Prinsip-Prinsip Bisnis Islam Menggunakan Pendekatan Fenomenologi Kualitatif." Journal Of Social And Economics Research 6.1 (2024): 1885-1893.

Yahya, Wardah, Et Al. "Analisis Pemahaman Pengusaha Muslim Terhadap Prinsip-Prinsip Bisnis Islam Menggunakan Pendekatan Fenomenologi Kualitatif." Journal Of Social And Economics Research 6.1 (2024): 1885-1893.

Zahra, Aning Az, And Aftina Nurul Husna. "Intensi Berwirausaha Pengusaha Muslim: Peran Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pendirian Usaha." Jurnal Psikologi Integratif 9.2 (2021): 194-208.

Rohman, Aris Nur. ..(Tambahkan Lembar Persetujuan Publikasi Ethesis Dengan Ttd Asli Bukan Scan, Upload Ulang).. Pembinaan Pedagang Melalui Program Baitul Quran Berbasis Teologi Ekonomi Islam (Studi Pada Masjid Raya Al Falah Sragen). Diss. Iain Ponorogo, 2024.

Syukron, Ali. "Dinamika Perkembangan Perbankan Syariah Di Indonesia." Economic: Journal Of Economic And Islamic Law 3.2 (2013): 28-53.

Faujiah, A. (2018). Bank Wakaf Mikro dan Pengaruhnya Terhadap Inklusi Keuangan Pelaku Usaha Kecil dan Mikro (UKM). Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, (Series 1), 373-382. https://doi.org/10.36835/ancoms.v0iSeries 1.141

Faujiah, Ani. ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah 3, no. 1: April (April 30, 2020): 20-36. Accessed December 30, 2024. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/activa/article/view/572.

Diantanti, Novita P., et al. PENGANTAR BISNIS ISLAM (TINJAUAN KONSEP DAN PRAKTIS). CV WIDINA MEDIA UTAMA, 2021.

Faujiah, A. (2019). Peran Bank Wakaf Mikro dalam Upaya memperkuat Ekonomi Kerakyatan. Jurnal memperkuat Ekonomi Kerakyatan, 649-660.

Faujiah, A. (2021). Efisiensi Wakaf Tunai Dalam Meningkatkan Keuangan Dan Perbankan Syariah. JPSDa: Jurnal Perbankan Syariah Darussalam, 1(2), 194–210. https://doi.org/10.30739/jpsda.v1i2.1014

Faujiah, A., & Hamidiyah, E. (2022). Nazhir Capacity Building in Waqf Management Through The Nazhir Waqf Certification Program in East Java. Proceedings of Annual Conference on Community Engagement, 3, 163-176. Retrieved from https://proceedings.uinsa.ac.id/index.php/ACCE/article/view/1058

Faujiah, A., Achmad Sjamsudin, Amiliya Nurul Fajriyah, & M. Toyib Afandi. (2024). Integrasi Wakaf Dan Pendidikan: Lembaga Gerakan Wakaf Indonesia Dalam Mendukung Magang Di Era Merdeka Belajar. Ekosiana Jurnal Ekonomi Syari Ah, 11(2), 97–114. https://doi.org/10.47077/ekosiana.v11i2.513

Faujiah, Ani. "Penerapan Akuntasi Anti Korupsi (Sebuah Penafsiran Terhadap QS Al-Baqorah Ayat 282)." Jurnal Istiqro 8.1 (2022): 91-101.

Diantanti, Novita P., et al. PENGANTAR BISNIS ISLAM (TINJAUAN KONSEP DAN PRAKTIS). CV WIDINA MEDIA UTAMA, 2021.

Alfira Dwi Astuti, & Ani Faujiah. (2023). Pengaruh Penggunaan Dompet Digital (E-Wallet) terhadap Perilaku Konsumtif Perspektif Islam pada Generasi Milenial Daerah Istimewa Yogyakarta. Alkasb: Journal of Islamic Economics, 2(1), 46–58. https://doi.org/10.59005/alkasb.v2i1.175

Faujiah, A. "Service Excellence." Ekosiana: Jurnal Ekonomi Syari’ah 4.2 (2018).

Isnatul Kasanah, & Ani Faujiah. (2022). PENGARUH PERCEIVED EASE OF USE DAN PERCEIVED USEFULNESS TERHADAP MINAT PENGGUNAAN E-COMMERCE SHOPEE BAROKAH. ICO EDUSHA, 2(1), 452–474. Retrieved from https://prosiding.stainim.ac.id/index.php/prd/article/view/166

Melly Sitorus, & Ani Faujiah. (2024). PELUANG INDUSTRI KREATIF FASHION HALAL DI INDONESIA. ICO EDUSHA, 4(1), 141–153. Retrieved from https://prosiding.stainim.ac.id/index.php/prd/article/view/428

Rosyidi, M. F., Rahmah, N. A., Sufiyani, A, A. D., Meidiana, D. R., & Faujiah, A. (2022). IMPLEMENTASI PENERAPAN SISTEM EKONOMI TERBUKA DI INDONESIA (Sebuah Tinjauan Terhadap Q.S. Mulk ayat 15). ICO EDUSHA, 2(1), 743–751. Retrieved from https://prosiding.stainim.ac.id/index.php/prd/article/view/138

Downloads

Published

2025-01-02

How to Cite

Davi Rahmad Aldi Alamsyah. (2025). The Strategic Role of Muslim Entrepreneurs in Promoting Sharia Economic Growth. ICO EDUSHA, 5(1), 503–522. Retrieved from https://prosiding.stainim.ac.id/index.php/prd/article/view/555